غنچه گل محمدی

غنچه گل محمدی

Closeup of green tea cup with teaspoon and dried rose buds on old wooden table, above view

خواص گل رز چیست

کشت گل رز در دنیا اولین بار در کشور چین و حدود هفت هزار سال پیش صورت گرفتو امروزه با برآور صورت گرفته بیش از 250 نوع گل رز در دنیا کشت می شود. از این تعداد تنها 30 گونه معطر هستند و 3 گونه آن از نظر اقتصادی امکان گلاب گیری دارند که مهمترین آن گل محمدی است.

گل محمدی از سال ها پیش و در مناطق خشک و مرتفع کشت می شود (ارتفاعات بین 2 تا 3 هزار متر از سطح دریا) و استانهای اصفهان (کاشان)، کرمان، کرمانشاه، فارس و آذربایجان شرقی از تولیدکنندگان اصلی غنچه گل محمدی در کشور می باشند.

یکی از علل محبوبیت غنچه گل محمدی ایران در دنیا اینست که بدلیل خشکی آب و هوا در ایران این گل بدون آفت و در نتیجه بدون انجام سمپاشی رشد می گردد. بنابراین این گیاه نه تنها خواص بیشتری در خود داشته بلکه بر اسر سموم کیفیت خود را از دست نمی دهد.

غنچه گل محمدی 4

تولید گلاب از گل محمدی

یکی از پر مصرف ترین محصولات بدست آمده از غنچه گل محمدی گلاب می باشد که محصول گلاب تولید شده در ایران شهرت جهانی دارد.

تولید یک لیتر اسانس گل محمدی نیازمند استفاده از چهار تن گلبرگ است و به همین دلیل محصولی بسیار گرانبهاست. برای تولید هر لیتر گلاب نیز معمولاً یک کیلو گلبرگ استفاده می گردد ولی ممکن است گلاب رقیق تر با بهایی نازلتر تولید شود.

خواص دارویی گل محمدی

غنچه گل محمدی امروزه به شکل های مختلف در دنیا مورد مصرف قرار می گیرد، خواص دارویی بسیار زیادی در مورد گل محمدی ذکر شده که در برخی موارد در تولید داروهای شیمیایی نیز کاربرد دارد

عنبرگل به عنوان یکی از فرآورده های صنعت گلابگیری، مایع سیاهی است که در پایان عملیات تقطیر همراه با تفاله گلها در دیگ به جای می ماند و برای درمان دردهای عضلانی موثر است.

اسانس گل محمدی

 از پیچیده ترین فرآورده های معطر است که در آن حدود 500 ترکیب وجود دارد و هنوز بسیاری از ترکیبات آن شناسایی نگردیده است، به همین دلیل رعایت اصول برداشت و استخراج اسانس و گلاب در گل محمدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که در غیر اینصورت بسیاری از ترکیبات ظریف و ارزشمند آن در معرض تخریب قرار می گیرند.

همچنین می توان از شربت گل محمدی که طرفداران بسیاری در دنیا دارد نیز اشاره کرد

امروزه در اکثر منابع علمی از گلها و اسانس گل محمدی به عنوان دارو یاد می شود و خواص درمانی آن مورد تأکید قرار می گیرد.

گل محمدی در فرآورده های بهداشتی

استفاده از فرآورده های گل محمدی برای مصارف بهداشتی به زمان های دور باز می گردد، چرا که علاوه بر عطر بی نظیر آن، خواص این گیاه در مرطوب کنندگی پوست، رفع چروکهای صورت و درمان التهاب های پوستی بویژه در پوستهای حساس و لطیف (مانند پوست نوزادان) همواره مورد توجه بوده است.

امروزه نیز در صنایع بهداشتی بویژه در تولید صابون، لوسیون های پاک کننده پوست، کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده از گلاب و اسانس طبیعی این گل استفاده می گردد. ولی مهمترین استفاده از اسانس گل محمدی و گلاب در صنایع عطر سازی است بطوریکه اسانس این گیاه در فرمولاسیون عطرهای بسیار معروف و پرفروش دنیا بکار می رود.

به همین دلیل است که گلاب و اسانس گل محمدی تولید کشورمان هر ساله نه تنها به کشورهای حوزه خلیج فارس بلکه به اروپا به ویژه کشورهای فرانسه و انگلستان صادر می گردد.

یکی دیگر از صادرات کشور در رابطه با این گیاه به غنچه خشک آن مربوط می گردد. غنچه گل محمدی در آب وان حمام و عصاره آن به عنوان نرم کننده و عطر دهنده مو بکار می رود و علاوه بر آن برای مصارف تزئینی نیز کاربرد دارد.

غنچه گل محمدی 2

گل محمدی در انواع غذاهای سنتی

استفاده از گل محمدی در شربت، مربا، صنایع شیرینی سازی و گلاب آن در بستنی و انواع دسر در اغلب کشورها مرسوم می باشد.

پودر گلبرگهای گل محمدی همراه با ماست و به عنوان ادویه در بسیاری از غذاها مصرف می گردد. در شمال آفریقا بویژه مراکش ادویه معروفی بنام رأس الحانوت (به معنای رأس ادویه ها) وجود دارد که بسیار مورد توجه است و به دلیل مغذی بودن معمولاً در غذاهای اعیاد بویژه عید فطر از آن استفاده می کنند. ترکیب اصلی این ادویه گل سرخ است.

استفاده از گلاب در انواع دسرهای ایرانی نظیر شله زرد و همچنین غذاهای هندی، ترکی، و عربی مرسوم است. دمنوش گل محمدی نیز آرامبخش بوده و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد سرطان است.

صادرات غنچه گل محمدی

محصول غنچه گل محمدی ایران در دنیا شهرت جهانی دارد و بسیاری از کشور های دنیا این محصول ایرانی را جهت استفاده در صنایع غذایی خود خرید می کنند.

از کشور های خریدار محصول غنچه گل محمدی می توان از چین، امریکا و کشورهای اروپایی نام برد.

گروه بازرگانی واردات از چین با بیش از پانزده سال تجربه در امر صاردات غنچه گل محمدی به کشورهای محتلف دنیا محصول با کیفت غنچه گل محمدی شما را پس از بازاریابی به دست مشتریان بزرگ دنیا خواهد رساند.

از ابتدای راه با شما هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا