ماینینگ چیست و ماینر بیت کوین کیست

 

 

ماینینگ بیت کوین
ماینینگ بیت کوین

هر انسانی در طول زندگی خود با شانس های مختلفی روبرو می شود ولی شانس واقعی برای پولدار شدن فقط یکبار سراغتان می آید و شما شروع به رویا پردازی برای ثروتمند شدن می پردازید و امروزه اون شانس میتونه شنیدن کلمه ی ‘’بیت کوین ماینینگ’’باشه، بنابراین بهتره که بعد از شنیدن این کلمه دقت و تحقیقات بیشتری برای تحقق رویاهاتون انجام بدین.

اگر امروز تصمیم به مطالعه ی این مقاله گرفتین قدم بزرگی برداشتین و میتونین امیدوار باشین که رویاهاتون تحقق پیدا میکنه

بیت کوین ماینینگ چیست:

 

استخراج بیتکوین یا بیت کوین ماینینگ با استفاده از رایانه های پرقدرت که حل مشکلات پیچیده محاسباتی ریاضی را انجام می دهد صورت می پذیرد. کاری که شما برای ماینینگ کردن بیت کوین انجام میدین و مشکلات سر راه شما معادل معدنچی است که طلا را در زمین می بیند آنرا کشف می کند و سپس تصمیم به استخراج آن می گیرد. در زمان نوشتن این مقاله ، شانس رایانه ای که یکی از این مسئله ها را حل می کند، 1 در 7 تریلیون است، اما این موضوع در آینده بهبود بیشتری پیدا خواهد کرد.

نتیجه “ماینینگ بیت کوین” در دو مرحله صورت می پذیرد. اولا وقتی رایانه ها این مسئله های پیچیده ریاضی را در شبکه بیت کوین حل می کنند، آنها بیت کوین جدید تولید می کنند،. و دومپس از حل مسائل ریاضی محاسباتی، سایر ماینر های بیتکوین، با تأیید اطلاعات مربوط به معامله، شبکه پرداخت بیت کوین را با اطمینان و قابل اعتماد می سازند و این به این معناست که بیت کوین ساخته شده توسط شما و براساس حل مسئله ریاضی به تمامی ماینر های بیت کوین ارسال گردیده و همگی آن را به رسمیت خواهند شناخت.

یک شانس خوبی در اینجا و در مورد ماینینگ بیت کوین وجود دارد که ملموس تر به نظر می رسد. برای توضیح اینکه چگونه ماینینگ بیت کوین بصرفه می باشد می بایست جزئیات بیشتری را بیان کرد، پس اجازه بدین یک فرآیند نزدیک به این موضوع رو بررسی کنیم و آن هم فرآیند چاپ اسکناس می باشد.

تجزیه و تحلیل ماینینگ بیت کوین

 

ماینینگ بیت کوین
ماینینگ بیت کوین

 

مردم همواره تمایل به استفاده از پول اسکناس دارند و این خصیصه با گذشت زمان هنوز هم متداول است. این خصیصه در بین مردم امریکا رواج بیشتری دارد آن به این دلیل است که دلار آمریکا توسط یک بانک مرکزی بهنام فدرال رزرو حمایت می شود. فدرال رزرو علاوه بر مجموعه ای از مسئولیت های دیگر، تولید پول جدید را و چاپ اسکناس های جدید را کنترل نموده  و نیز ورود اسکناس های جعلی را به بازار کنترل می کند

حتی پرداخت های دیجیتال و از طریق دستگاه های دیجیتال با استفاده از دلار آمریکا توسط یک مقام مرکزی حمایت و رصد می شود. برای مثال، هنگام خرید آنلاین با استفاده از کارت اعتباری خود، این معامله توسط یک شرکت پردازش پرداخت مانند Mastercardیا Visa Cardانجام می شود. علاوه بر ضبط سابقه تراکنش، این شرکت ها تأیید می کنند که معاملات جعلی نیستند، که یکی از دلایلی است که در هنگام سفر ممکن است کارت اعتباری شما به حالت تعلیق درآید.

 

در این سمت Bitcoinتوسط یک مقام مرکزی تنظیم و تهیه نمی شود. در عوض، بیتکوین توسط میلیون ها کامپیوتر در سرتاسر جهان به نام “ماینر های بیت کوین” حمایت و تایید می شود. این شبکه کامپیوتری همانند فدرال رزرو، ویزا و مسترکارت عمل می کند، با چند تفاوت اصلی:  ماینرهای بیت کوین مانند فدرال رزرو، ویزا و مسترکارت، معاملات را ضبط کرده و دقت آنها را بررسی می کنند. با این حال، بر خلاف مقامات مرکزی در قبال اسکناس دلار، ماینرهای بیتکوین در سراسر جهان پخش هستند  و اطلاعات مربوط به تراکنش را در یک لیست واحد ذخیره می کنند که می تواند توسط هر کسی و حتی شما قابل دسترسی باشد.

هنگامی که کسی خرید یا فروش را با استفاده از بیت کوین انجام می دهد، ما آن را “معامله” می نامیم. معاملات معمولی انجام شده در فروشگاه ها  و  یا بصورت آنلاین، توسط بانک ها، سیستم های فروش و نیز فروشندگان ثبت می شود. ماینرهای بیتکوین بدون  وجود این نهادها با همکاری “جمعی” در “یک بلوک مشخص و اضافه کردن آنها به یک رکورد عمومی به نام “بلاک چین Block Chain” در واقع به همان روش عمل می کنند.

هنگامی که ماینرهای بیت کوین یک بلوک جدید از معاملات را به بلاک چین اضافه می کنند، بخشی از کار آنها این است که مطمئن شوند که این معاملات دقیق  و درست هستند ( این فرآیند در حدود یک ثانیه اتفاق می افتد که بیشتر شبیه به یک سحر و جادو هستش).

همچنین، ماینرهای بیت کوین اطمینان حاصل می کنند که بیت کوین ها تکرار نمی شوند، منحصر به فرد بودن ارزهای دیجیتال اصطلاحا “Double-Spending” نامیده می شوند. در حالی که در مورد اسکناس این موضوع وجود نداشته و اسکناس تقلبی تا قبل از پیدا شدن توسط مراجع قانونی تاثیری در اسکناس اصلی نخواهد داشت. هنگامی که شما 20 دلار را در فروشگاه پرداخت می کنید، صورت حساب در دست کارکنان است. با این حال، درمورد پول دیجیتال، این یک داستان متفاوت است.

 

ماینینگ بیت کوین
ماینینگ بیت کوین

 

اطلاعات دیجیتال را می توان نسبتا راحت تولید کرد، بنابراین درمورد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، این خطر وجود دارد که یک اسپندرSpender  بتواند کپی بیت کوین خود را بسازد و آن را به طرف دیگر ارسال کند، در حالی که هنوز بیت کوین اصلی تایید نشده است. بگذارید یک لحظه به پول چاپی بازگردیم و بگوئیم مثلا کسی سعی کرده است 20 دلار بفروشد تا بتواند هر دو اصل و تقلبی را در یک فروشگاه مواد غذایی صرف کند. اگر یک کارمند می دانست که مشتریان پول را کپی کرده اند، همه آنها مجبور هستند نگاهی به شماره سریال صورتحساب بیاندازند. اگر اعداد یکسان باشند، کارمند می داند پول کپی شده است. این تقلید دقیقا مشابه آنچه که یک ماینر بیت کوین انجام می دهد می باشد وقتی که معاملات جدید  و بیت کوین های ساخته شده جدید را بررسی می کند.

 

با وجود حدودا 600000 خرید و فروش که در یک روز اتفاق می افتد، تأیید هر یک از این معاملات می تواند برای ماینرهای بیت کوین کار بزرگی باشد، که این یکی دیگر از تفاوت های کلیدی میان ماینرهای بیت کوین و Federal Reserve، Mastercardیا Visaمی باشد. به عنوان جبران این تلاش، به ماینرهای بیت کوین هر زمان که بلوک جدیدی از معاملات را به بلاک چین اضافه می کنند پاداشتی اعطا می شود. مقدار بیت کوین جدید که با هر بلوک ماینینگ منتشر می شود، “پاداش بلوک Block Reward” نامیده می شود. پاداش بلوک در هر 210،000 بلوک تقریبا نصف یا تقریبا هر 4 سال به اندازه ی یک بیت کوین. در سال 2009، این میزان  ۵۰ بود. در سال 2013، 25، در زمان نوشتن این مقاله 12.5 است، و در بعضی اوقات در اواسط سال 2020 آن را به 6.25 و نصف کاهش می دهد.

با این میزان نیمی از کل، تعداد کل بیت کوین در گردش به حد معادل 21 میلیون خواهد رسید، و این باعث می شود که ارز در طول زمان کم و ارزشمند باشد، اما برای ماینرهای بیت کوین که بیت کوین تولید می کنند، هزینه بیشتری هم دارند.

ماینینگ بیت کوین چگونه کار می کند

 

ماینینگ بیت کوین
ماینینگ بیت کوین

 

تا اینجا ماینینگ بیت کوین توضیح داده شد. برای اینکه ماینرهای بیت کوین، بیت کوین را در انجام معاملات بررسی و تایید کنند، باید دو فرآیند طی گردد. اولا، آنها باید اطلاعاتی به اندازه ی  1 مگابایت از اررش معاملات را بررسی کنند، که به حدودا می تواند به اندازه یک تراکنش کوچک مالی باشد، اما اغلب چندین هزار تراکنش است که بسته به میزان اطلاعات هر تراکنش، و پس از بررسی ذخیره می شود. این بخش آسان کار است.

برای مرحله دوم، برای اضافه کردن یک بلوک از معاملات به بلوک زنجیره ایBlock Chain ، ماینرها باید یک معادله پیچیده ریاضی را حل کنند، که در اصلاح “اثبات کار     Proof of Work” نامیده می شود. آنچه که آنها در واقع انجام می دهند، سعی دارند با یک شماره هگزادسیمال 64 رقمی، به نام “هش”، که کمتر از حد هش هدف یا برابر آن استمسئله را حل نمایند. اساسا یک کامپیوتر ماینر، هش ها را با نرخ مگاهش در ثانیهMH ثانیه یا   gigahashesدر هر ثانیه(GH / ثانیه) یا حتی   terahashes در هر ثانیه(TH / ثانیه) بسته به واحد اندازه گیری می کند، پ این کار را تا زمانیکه به ۶۴ رقم برسند ادامه می دهند . به عبارت دیگر، این کار یک جور قمار است.

سطح دشواری اخیرا در بلوک در زمان نوشتن این مقاله حدود 7،184،404،942،701 است. به این ترتیب، احتمال یک کامپیوتر ماینر که یک هش از هدف را تولید می کند 1 در 7،184،404،942،701 – کمتر از 1 در 7 تریلیون – است. این سطح از هر بلوک در۲۰۱۶ بلوک و یا تقریبا هر 2 هفته بصورت ثابت جهت حفظ فعالیت الباقی ماینر ها نگه داشته می شود. به این معنا که ماینرها بیشتر برای راه حل رقابت می کنند، و این کا را مشکل تر خواهد کرد. برعکس این موضوع هم صادق هست. اگر یک کامپیوتر ماینر از شبکه خارج گردد در واقع قدرت محاسبه افزایش و یا اصطلاحا سختی شبکه برای سایر ماینرها کاهش خواهد یافت.

 

توضیح به روش ELI5

 

ماینینگ بیت کوین
ماینینگ بیت کوین

در اینجا یک مثال مفید در Investopediaوجود دارد که توسط EUNY Hung  توضیح داده شده است:

 

“تصور کنین که من سه دوست دارم که هرکدام از آنان یک عدد دارند که این عدد بین 1 تا 100 است و من این  سه شماره را بر روی یک قطعه کاغذ نوشته و آن را در یک پاکت مهر می کنم پ از دوستانم میخواهم این سه عدد را حدس بزنن. دوستان من مجبور نیستند عدد دقیق را حدس بزنند، آنها فقط باید اولین فردی باشند که بتواند هر عددی را که کمتر یا برابر عدد من باشد را حدس بزنند. و هیچ محدودیتی برای حدس زدن آنها وجود ندارد.

 

“بگذارید بگویم که من مثلا شماره 19را انتخاب کرده ام. اگر دوست Aحدس بزنند مثلا عدد 21، او شانس خود را از دست داده به دلیل اینکه 21> 19. اگر دوست Bحدس بزنید 16 و دوست Cعدد 12  را حدس بزند، پس از آن آنها هر دو به لحاظ نظری به پاسخ های قابل قبول رسیده اند، چرا که 16 < 19 و 12 <19. هیچ اعتباری اضافی برای Friend Bوجود ندارد، حتی اگر پاسخ Bبه پاسخ اصلی که عدد 19 است نزدیک تر باشد. بنابراین دوست B   بهترین پاسخ را داده است

 

“اکنون تصور کنید که عددی که در ذهن من هست تنها یک عدد نیست و قرار هم نیست فقط از سه نفر سوال کنم، همچنین عدد انتخابی من بین 1  تا 100  نیست. در عوض، من از بین یک عدد ۱۶ رقمی انتخاب می کنم و میلیون ها ماینر قرار است عدد را حدس بزنن اکنون می بینید که پاسخ درست را چند نفر می توانند حدس بزنن.

چگونه می توان با میلیون ها ماینر رقابت کرد؟

 

ماینینگ بیت کوین
ماینینگ بیت کوین

اگرانتخاب بین 1 در 7 تریلیون از نظر شما به اندازه کافی دشوار به نظر نمی رسد باید خاطرنشان کنم که نه تنها ماینر بیت کوین می بایست بهترین انتخاب را کند، بلکه باید نفر اولی باشد که این کار را انجام می دهند.

از آنجایی که استخراج بیت کوین اساسا بصورت حدس زدن انجام می شود، ممکن است قبل از اینکه یک ماینر دیگر توسط رایانه ماینر خود و با هش استاندارد به جواب برسد شما به جواب برسید. حدود یک دهه پیش ماینرها با کامپیوترهای دسکتاپ معمولی می توانستند ماین کنند . با گذشت زمان، ماینرها کم کم متوجه شدند که کارت های گرافیکی که معمولا برای بازی های ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرند موثر تر از کامپیوتر های دسکتاپ می توانند پردازش کنند،. در سال 2013، ماینرهای بیت کوین شروع به استفاده از رایانه های طراحی شده به طور خاص برای حل معادلات و مسائل پیچیده کردند، این دستگاه ها به نام ASIC  شناخته می شوند که قیمت آن از ده دلار تا ده ها هزار دلار می رسد

امروزه استخراج بیت کوین بسیار رقابتی است و تنها با سودآورترین و دقیق ترین تکنیک های تولید، می توان آن را انجام داد. با استفاده از کامپیوترهای رومیزی، GPUها و یا مدل های قدیمی تر ASIC، هزینه مصرف انرژی به طور واقعی بیش از درآمد حاصل شده است. امروزه حتی با جدید ترین و پیشرفته ترین کامپیوتر های موجود در دنیا نمی توان با دستگاه های ASIC  رقابت کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا