اشکالات عمده در صادرات و واردات

اشکالات عمده در صادرات و واردات

اشکالات عمده ای که همواره صادرکنندگان و واردکنندگان با آنها مواجه بوده اند شامل سه دسته به شرح زیر می باشد:

-قانون کدام کشور حاکم بر اختلافات است؟

-مشکلات ناشی از داشتن اطلاعات نامناسب برای واردات وصادرات کالا

-مشکلات ناشی از تفسیر های مختلف در مورد اصطلاحات مورد استفاده بازرگانی

استفاده از اینکوترمز(هدف عمده اینکوترمز عبارت است از ایجاد یک سلسله مقررات در رابطه با اصطلاحات اصلی مورد استفاده در تجارت بین المللی به نحوی که برای هر اصطلاح مفهوم مشخصی وجود داشته باشد)مشکلات فوق را تا حدی تقلیل داده است.

به طور کلی با استفاده از اینکوترمز می توان به سئوالات زیردرهرمورد وهرمعامله بازرگانی پاسخ داد:

-چه کسی باید ترتیب واردات،صادرات وحمل کالا را بدهد؟

-پرداخت هزینه های واردات،صادرات وحمل به عهده ی کیست؟

-انتقال ریسک در چه نقطه ای صورت می پذیرد؟

-مسئولیت واردکننده و صادرکننده(خریدار و فروشنده) تا چه میزان است؟

-مطمئن ترین روش کدام است تا معامله به نحو بهتری انجام گیرد؟

اهمیت استفاده از اینکوترمز برای طرفین معامله بین المللی:

یکنواختی: با استفاده ازمقررات اینکوترمز در امر واردات و یا صادرات طرفین مقررات یکنواختی را می پذیرند و تفسیرهای مختلف حقوق خود را در نظر نمی گیرند.

اطمینان:طرفین با اطمینان کامل مبنی بر اینکه طرف مقابل چه تعهداتی دارد وارد تجارت می شوند.همچنین مشخص می گردد هر کدام از طرفین چه مدارکی را باید تهیه وچه مدارکی را باید دریافت نمایند.

انعطاف:مقررات اینکوترمز همواره با پیشرفت مخابرات و حمل و نقل بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد و در مواقع لازم در مفاد آن تجدید نظر می شود.

تعیین حقوق و وظایف واردکننده و صادرکننده:با استفاده از اینکوترمز نحوی تحویل کالا،نقطه انتقال ریسک،نحوه توزیع هزینه ها و چگونگی حمل و نقل بین المللی کاملا مشخص می شود و طرفین از وظایف خود در این موارد دقیقا مطلع می باشند.

اهمیت داشتن اطلاعات کافی در امور بازرگانی و تجارت بین المللی واقعیتی آشکار است.امروزه انجام معاملات بین المللی بدون بهره جستن از امکانات شرکت های معتبر واردات و صادرات و حمل و نقل بین المللی عملا امکان پذیر نیست.پیشرفت تکنولژی و افزایش جمعیت باعث افزایش حجم تجارت بین المللی شده به گونه ای که حتی کشورهایی با فاصله خیلی دور نیز برای تامین نیازهای خود دست به مبادلات تجاری می زنند وکالاهای خود را ناگزیر به مسافت های طولانی صادر می کنند که این امر مستلزم هزینه های بسیار است اما با بهره برداری از روشهای جدید جا به جایی کالا و آشنایی کامل به چگونگی واردات و صادرات کالا و ترکیب اقتصادی مسیرهای موجود،هزینه ها کاهش یافته و در نتیجه بعضی از تولیدات از وضعیت رقابت آمیزتری برخوردار شده و ارزش صادراتی یافته است،در حالی که قبلا چنین نبود و هزینه های گزاف حمل و نقل بین المللی،آنها را از بازارهای جهانی مصرف دور نگه می داشت.

کالا ها در سطح بین المللی باشیوه های مختلف حمل از قبیل:حمل ونقل بین المللی دریایی،حمل و نقل بین المللی زمینی و حمل و نقل بین المللی هوایی و یا ترکیبی از اینها حمل می شوند.

حمل و نقل ترکیبی مستلزم استفاده از چند وسیله مختلف می باشد که موجب شده تشکیلاتی جدا از حمل کنندگان پدید آید که کالا را از مبدا تحویل گرفته و در مقصد تحویل دهد.این تشکیلات که فورواردر نامیده می شود،امروزه نقش عمده ای در حمل و نقل بین المللی بر عهده دارد.واردات از چین

Rate this post
اسکرول به بالا