خشکسالی بی سابقه و افزایش قیمت مواد غذایی در چین

کمبود بارش برف و باران در چین بسیاری از مناطق کشاورزی را فلج کرده است.این وضعیت که در شش دهه اخیر بی سابقه بوده است تولید گندم و برنج را به شدت کاهش خواهد داد. استان شاندونگ از ماه سپتامبر گذشته تنها 12 میلیمتر باران داشته که پانزده درصد سطح نرمال است. با وجود آنکه بیش از 4 هزار ایستگاه پمپاژ مداوم آب تعبیه شده است اما وضعیت کماکان بحرانی است. بیش از نیمی از 4 میلیون هکتار از زمین های مورد استفاده برای تولید گندم خشک شده است.دولت بودجه ویژه ای برای مقابله با این وضعیت اختصاص داده است. به گفته یکی از کشاورزان استان شاندونگ، حفر چاه آب 5 هزار یوآن هزینه دارد که سه هزار یوآن آن را دولت می پردازد. دولت همچنین کارشناسان بخش کشاورزی به استانهای مختلف گسیل داشته تا مشاوره های تخصصی برای برنامه های آبیاری به کشاورزان ارائه دهند.

دولت برای مبارزه با خشکسالی، سلسله اقداماتی به شرح زیر اتخاذ خواهد کرد: اختصاص فوری 2/1میلیارد یوان از بودجه دولت برای خرید تجهیزات آبیاری در مناطق عمده تولید غلات، اعطای یارانه به کشاورزان برای خرید کود، سم و گلخانه ها، همچنین اختصاص 7/6میلیارد یوآن برای برنامه های بلند مدت ساخت تجهیزات آبیاری و آب آشامیدنی و امکانات مربوطه در مناطق روستایی. همچنین سقف میزان حداقل خرید غلات در سالجاری برای تشویق کشاورزان به کاشت از 180 یوآن در هر تن به 460 یوآن در هر تن افزایش خواهد یافت.

خشکسالی در چین همچنین موجب ایجاد نگرانی هایی در مورد افزایش قیمت مواد غذایی در کشور شده است. اقتصاددانان نیز هشدار دادند که اگر چین مجبور به واردات مواد غذایی گردد بازار جهانی غذا دچار شوک خواهد شد.خشکسالی به طور عمده مناطق اصلی تولید کننده مواد غذایی نظیر شاندونگ، هنن، خبی، جیانگسو، شانسی، گنسو و آنخویی که بیش از هشتاد درصد گندم کشور را تولید می کنند صدمه زده است. در جنوب چین یعنی استان گوانگدونگ، عمده فروشان مواد غذایی در حال حاضر احساس تنگنا و فشار می کنند. عمده فروش مواد غذایی در شهرگوانجو می گوید: خشکسالی به شدت تولید گندم را تحت تأثیر قرار داده است. عرضه کنندگان گندم نیز قیمت ها را افزایش داده اند و ناچاراً ما هم باید قیمت ها را افزایش دهیم. کارشناسان می گویند اگر چین اقدام به واردات از جهان نماید، می تواند موجب افزایش مجدد قیمت جهانی مواد غذایی که از اواسط نوامبر سال گذشته میلادی حدود 35 درصد افزایش یافته است گردد. میانگین قیمت آرد در کشور بیش از 8 درصد در ماه ژانویه نسبت به دو ماه گذشته افزایش یافته است. بنا به اظهارات وزارت کشاورزی چین، حدود 16 میلیون هکتار از گندم در هشت استان با خشکسالی مفرط مواجه شده است که معادل درصد زمین های اختصاص داده شده به غلات در این مناطق می باشد. شاخص قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی در ماه ژانویه نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است که نسبت به شاخص قیمت مصرف کننده دو برابر است

Rate this post
اسکرول به بالا