مقالات

وزیر بازرگانی چین: طرح جدید تجاری آمریکا بار اساس قوانین بازرگانی جهانی نیست

چن ده مینگ وزیر بازرگانی چین در نشست خبری پنجمین نشست سالانه مجلس ملی نمایندگان خلق چین گفت: دولت چین کمک هزینه های ممنوعه را اجرا نکرده است  و اقدام کنگره آمریکا مبنی بر دادن اختیار به وزارت بازرگانی آمریکا برای اخذ مالیات از کشورهایی که دارای جایگاه اقتصاد بازاری جهانی نیستند مخالف قواعد جهانی و قانون داخلی است.

چن ده مینگ افزود: چین قواعد سازمان های بین المللی را همواره رعایت می کند، ولی چین وظیفه ندارد قوانین و قواعد برخی از کشور را که خارج از چارچوب سازمان های جهانی است را رعایت کند. چین امیدواراست در این مورد با کشورهایی که چین را مورد انتقاد قرارداده اند، گفت و گو و تبادل نظر کند.

 وزیر بازرگانی چین توضیح داد: تجارت چین و آمریکا نیروی محرکه مثبت و پایه مهم روابط چین و آمریکا است. روابط تجاری و اقتصادی چین و آمریکا با منافع دراز مدت مردم دو کشور منطبق باشد.

مقالات

صادرات و واردات کشور چین

عصرخودرو: صادرات کشور چین از سال ۲۰۱۱ شاهد یک روند ثابتی بوده که در سال جاری (۲۰۱۲) نیز این ثبات ادامه داشته است؛ به طوری که درآمد ارزی حاصله در GDP‌این کشور تاثیر خود را گذاشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» ، این در حالی است که افزایش حجم مبادلات ارزی این کشور (صادرات و واردات) در سالهای اخیر، باعث تقویت پول ملی نسبت به سایر ارزهای معتبر میباشد. از سوی دیگر هدف دولت در برنامه صادرات کشور چین رشد حدودا ۶٫۵% ‌برای ۲۰۱۲ بود که پیش بینی شده این عدد در انتهای سال به ۶/۵% برسد (بیزینس مانیتور ۲۰۱۲).
گروه تجهیزات الکترونیکی با ۲۴% و بیش از ۴۴۵ میلیارد دلار بیشترین سهم را در صادرات کشور چین در سال ۲۰۱۱ داشته است و گروه حمل و نقل خودرویی و ریلی با ۳ درصد و در حدود ۵۰ میلیارد دلار در جایگاه هشتم در صادرات چین به کشورهای مختلف قرار گرفته است.
صادرات این کشور در پنج سال گذشته بجز سال ۲۰۰۹ دارای روند صعودی بوده و به مرز ۲ هزار میلیارد دلار نزدیک شده که طبق پیش بینی ها در سال جاری به آن دست خواهد یافت. اگرچه به علت بحران مالی و برنامه¬های ریاضتی در اتحادیه اروپا نیل به هدف فوق، به سادگی میسر نخواهد بود.
صادرات کشور چین بر اساس کشورهای اصلی واردکننده از چین :
۶ کشور و منطقه ای که چین در سالهای گذشته بیشترین صادرات را به آنها داشته است عبارت است از:
آمریکا
اتحادیه اروپا
ژاپن
ASEAN
کره جنوبی
چین بیشترین صادرات را به امریکا داشته و صادرات چین به امریکا رشد سریعی را تجربه کرده است. در حقیقت بخش مهمی از صادرات چین به ایالات متحده آمریکا است. قطعاً صادرات به آمریکا، اروپا و ژاپن مستلزم رعایت استانداردهای سطح بالایی می باشد.

واردات کشور چین
در سال ۲۰۱۱، تجهیزات الکترونیکی، نفت و مواد معدنی به ترتیب با ۳۵۰ میلیارد دلار و ۲۷۵ میلیارد دلار بیشنرین سهم از واردات یک هزار و ۷۴۳ میلیارد دلاری چین را تشکیل می دهند.
گروه تجهیزات الکترونیکی با ۲۰ درصد دارای بیشترین سهم از واردات چین و همچنین گروه حمل و نقل خودرویی و ریلی با ۶۵ میلیارد دلار و ۴% در جایگاه هفتم قرار دارد.
واردات چین به تفکیک کشورهای عمده صادرکننده به چین :
پنج کشور یا منطقه اصلی که کشور چین بیشترین واردات را از آنها داشته است عبارتند از:
ژاپن
اتحادیه اروپا
کره جنوبی
ASEAN
تایوان
ژاپن بیشترین صادرات را به چین با میزان ۱۱۵٫۷۲ میلیارد دلار، که ۱۵٫۲% از کل واردات چین را تشکیل می دهد، داشته است.
قصد چين براي وضع عوارض روي واردات آلومينيوم

پيش‌بيني مي‌شودكه دولت چين روي واردات آلومينيوم به اين كشور عوارض 5 درصدي وضع كند. به گزارش ايسنا، چين مدت دو سال است كه عوارض واردات آلومينيوم را به اين كشور حذف كرده است. اين اقدام دولت چين ممكن است باعث به وجود آمدن تغييرات گسترده در برنامه‌هاي واردكنندگان آلومينيوم و شمش آلومينيوم به اين كشور شود. به گزارش ماينينگ ژورنال، چين در حال حاضر بيش از نياز خود آلومينيوم توليد مي‌كند.

منبع : خبر گزاری ايسنا

اسکرول به بالا